maria montessori

Kim była?

Urodzona we Włoszech w 1870, zmarła w Holandii w 1952 roku. Pierwsza Włoszka, która ukończyła studia medyczne. Dostała tytuł doktora psychiatrii. Zrezygnowała z wykonywania zawodu na korzyść pracy pedagogicznej. Znaczną część pracy poświęcił wychowaniu dzieci niepełnosprawnych. Pierwsze przedszkole – nazywane Casa dei Bambini – założyła w Rzymie w roku 1907. Stworzyła wyjątkową metodykę pracy z dziećmi, otrzymując za to liczne wyróżnienia: tytuł Doktora Honoris Causa, Krzyż Legii Honorowej. Wielokrotnie nominowana do Pokojowej Nagrody Nobla.

przedszkole-tup-tup-maria-montessori
Uczyłam się dziecka. Wzięłam to, co dziecko mi przekazało i wyraziłam to, i tak powstała metoda zwana metodą Montessori.

Maria Montessori

O metodzie

Pedagogika Marii Montessori zyskała wielu zwolenników na całym świecie za jej życia i jeszcze więcej dziś, w wiele lat po jej śmierci

Mimo wielkiego sukcesu, który odniosła jej założenia są stosunkowo proste: 

każde dziecko jest inne i rozwija się we własnym tempie
dziecku należy się szacunek i godne traktowanie
samodzielność podstawą wychowania (pozwala odnosić sukcesy i budować swój pozytywny obraz)
dziecko ma prawo decydować o sobie
nauka jest najefektywniejsza kiedy odbywa się poprzez zabawę oraz doświadczanie zmysłami
należy być wrażliwym na talenty dziecka i pozwolić mu je rozwijać
powtarzalność sprzyja poczuciu bezpieczeństwa (niezmienny rytm dnia)
w rozwoju człowieka występują fazy szczególnej wrażliwości, nie można ich przegapić (faza na język, pisanie, czytanie, moralność, godność osobistą)
należy uczyć dzieci „polaryzacji uwagi“, która pozwala efektywnie uczyć się, pracować, tworzyć...
dzieci chętnie zdobywają wiedzę, gdy wychowanie jest dostosowane do jego potrzeb, możliwości i zainteresowań

Nasze zasady

wbrew pozorom metoda Marii Montessori nie jest tzw. „bezstresową metodą wychowawczą“
Dzieci w przedszkolu montessoriańskim pracują według następujących zasad:
  • zasada swobodnego wyboru materiału, miejsca, czasu i formy pracy
  • zasada porządku
  • zasada ograniczenia (dzieci same decydują o swojej pracy, ale nie mogą łamać ustalonych zasad grupy)
  • zasada izolowania trudności (nauka jednej rzeczy w danym momencie)
  • zasada transferu (materiały montessoriańskie są ułożone jeden po drugim i każdy przygotowuje do pracy z następnym w kolejności)
  • zasada własnego działania i powtarzania
  • zasada samokontroli
materiał montessori musi
zaspokajać chęć badania i odkrywania.

Maria Montessori

Materiały montessoriańskie

Maria Montessori oprócz założeń pedagogicznych opracowała również zestaw pomocy dydaktycznych, które cieszą się wielkim zainteresowaniem współczesnych pedagogów oraz rodziców

Klasy przedszkolne wyposażyliśmy w komplet pomocy montessoriańskich , które pozwalają naszym przedszkolakom na kompleksowy rozwój ich umiejętności. 

Materiały montessoriańskie:

są estetyczne
i trwałe
pozwalają na samodzielną pracę dziecka
posiadają element kontroli błędu- dziecko samo sprawdza poprawność wykonanej pracy
uwzględniają zasadę stopniowania trudności
są dostosowane do potrzeb rozwojowych dziecka

Można je podzielić na pięć grup:

1

praktyczny dzień

2

sensoryka

3

mowa

4

matematyka

5

edukacja kosmiczna
poprzez ciszę dziecko być może po raz pierwszy spostrzega własne życie wewnętrzne.

Maria Montessori

Lekcje ciszy

Według Marii Montessori wewnętrzne wyciszenie pozwala budować osobowość, dlatego nasze przedszkolaki rozwijają się poprzez poznawanie swojego wnętrza w ciszy

Codzienne ćwiczenia ciszy spotykają się z dużym zainteresowaniem dzieci. Wszyscy spotykają się w kręgu na dywanie i za namową nauczyciela proponującego lekcje milczenia wyciszają się.

Kiedy wszyscy są przygotowani rozpoczyna się kilka minut magii. Nauczyciel zaskakuje dzieci w zaplanowany wcześniej sposób, a maluchy w skupieniu uczestniczą w zajęciach.

Podczas lekcji ciszy staramy się skupić na niesłyszalnych wcześniej odgłosach np: własny oddech, dźwięk poruszającej się stopy, czy nalewanej wody. W towarzystwie grupy przyglądamy się przedmiotom, poznajemy nowe smaki, zapachy, przenosimy np: dzwoneczek tak aby zachować ciszę. Poprzez ćwiczenia ciszy nasi podopieczni :
poznają siebie
relaksują się
wzbogacają swoją osobowość
integrują się z grupą
uczą się koncentracji uwagi

Dane kontaktowe

(kontakt w godzinach 9 – 15)

Przedszkole

Przedszkole jest ośrodkiem praktyk dla Polskiego Instytutu Montessori.
Scroll to Top